Rijstvelden, scooters & lampionnen - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu Rijstvelden, scooters & lampionnen - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu

Rijstvelden, scooters & lampionnen

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

18 April 2016 | Vietnam, Hoi An

Xin chào!

Sapa! Helaas is het allemaal iets anders gelopen dan gehoopt, we zouden namelijk een trekking gaan doen met een local vrouwtje en ook bij haar blijven slapen. Die ochtend werden we om 6:00 uur wakker en ik heb Bart nog nooit eerder zo ziek gezien... Hij had de vorige avond een gerecht op met pork, waarvan ik ook een stukje op had, blijkbaar was dat dus gewoon niet goed meer. We baalden zo hard dat we die trekking af moesten zeggen! Want je gaat echt naar Sapa toe voor een trekking en verder is daar weinig te doen.. De volgende dag ging het al een stuk beter, en we wilden toch wel iets van de omgeving zien maar waren nog best wel zwak en zo'n trekking is best wel zwaar. We hebben dus samen een scooter gehuurd en zijn gewoon maar een stuk gaan rijden, uiteindelijk toch nog hele mooie rijstvelden gezien gelukkig! Onderweg kwamen we ook een paar hele schattige kindjes tegen die hele tijd zwaaiden als we langsreden, we stopten en lokten ze met oreo koekjes - ze waren zo blij als een kind ;)!

Vanaf Sapa zijn we weer teruggegaan naar Hanoi, toen we onze dorm in stapten keken we recht in de ogen van 2 gasten die we al eerder in Pai (Thailand en 2 keer in Laos tegen waren gekomen. Hanoi telt miljoenen mensen, mega veel hostels en ons hostel had ook nog een 8 verdiepingen, hoe bizar is dat! Sowieso kom je hier ontzettend veel dezelfde mensen tegen, heel veel mensen doen natuurlijk zo ongeveer dezelfde route. Wel heel leuk natuurlijk!!
In Hanoi zijn we naar een oude gevangenis geweest waar mensen uit de oorlog hebben gezeten, dit was wel indrukwekkend om te zien. Verder veel rondgelopen door de lekker drukke stad.

We zijn daarna naar Cat Ba Island vertrokken, dit is het grootste eiland is Halong Bay en is iets minder druk dan Halong Bay zelf. Toen we op de ferry aan het wachten waren hebben we 3 gasten ontmoet waar we een paar dagen mee zijn opgetrokken. We hebben scootertjes gehuurd en zijn naar het national park geweest en we hebben een leuke klim gemaakt naar de top van de berg, jammer genoeg regende het een beetje en was het mistig, anders was het uitzicht echt supermooi geweest! We hebben de dag erna een boottocht gedaan door Halong Bay, het was nog steeds best bewolkt maar alsnog supermooi! In Halong Bay zijn ook allemaal 'floating villages', mensen wonen echt op het water in kleine huisjes en leven van de visserij enzo. Ook zijn we met die boot naar Monkey Island geweest, de aapjes zagen er heel schattig uit maar waren ook super agressief! Bart had ze oreo koekjes gevoerd en was nog bijna aangevallen door zo'n beest!

Op Cat Ba hadden we een open bus ticket gekocht naar Ho Chi Minh, daarmee kunnen we uitstappen en weer opstappen in Hue, Hoi An en Nha Trang wanneer we willen. De sleepingbus naar Hue duurde ongeveer 12 uur, we hadden een slaappilletje genomen en die had goed zijn werk gedaan! De chauffeur moest ons zelfs wakker maken na 9 uur slapen omdat we er waren haha! Hue was niet heel interessant, we zijn wel lekker naar een strand geweest, welke we voor onszelf hadden en we zijn nog uitgeweest met een groep maar verder was er niet zoveel te doen. Wel kwamen er heel vaak groepjes studenten naar ons toe met de vraag of we even tijd hadden voor een 'chat', ze wilden gewoon een praatje met ons hebben om Engels te leren haha! We zijn na 2 dagen met 3 gasten die we in Hue hebben leren kennen met de scooter naar Da Nang gereden, de route hiernaartoe was superleuk! We zijn gestopt bij Elephant springs, hier hebben we heerlijk gezwommen, en een deel van de tocht was ook door de bergen, de 'Hai van Pas'. We hadden ook een gids erbij genomen omdat we gelezen hadden dat dit superleuk zou zijn, maar die was voor ons echt totaal overbodig en hadden het juist meer avontuur gevonden als we het op onszelf hadden gedaan, maar daar hebben we ook weer van geleerd :p.
We zijn 1 nachtje in Da Nang geweest, dit was opeens een hele westerse stad, en de volgende dag zijn Bart en ik samen weer verder gereden op de scooter naar Hoi An.

Ik ben verliefd op Hoi An en vind dit tot nu toe de leukste plek waar we geweest zijn! Het is een heel sfeervol dorp/stadje met allemaal gekleurde lampionnetjes. Er zijn hier heel veel tailors (kledingmakers) waar je kleding op maat kunt laten maken en zelf je stofjes kunt kiezen. Je kunt hier ook heerlijk eten, uitgaan en lekker naar het strand, de mensen zijn leuk en het weer is goed! Wat wil je nog meer! We hadden voor 4 dagen een homestay, onze eigen kamer met zelfs een woonkamer en balkon! De familie waar we bij verbleven was zo lief! Ze zorgden heel goed voor ons, we konden zo vaak als we wilden fietsen gebruiken en ze hadden puppy's van 3 weken oud :D! Vrijdagmiddag kwam Sander (een vriend van Bart - en een andere Sander dan in een vorig verslag) langs in Hoi An, hij is in Vietnam voor zijn werk en kwam een weekendje bij ons langs! We mochten dus bij hem in een superluxe hotel slapen, echt heerlijk en superlief!! We zijn die avond gaan stappen en volgende ochtend hadden we een tour met mr Phong. Mr Phong is een oude man die toeristen meeneemt naar zijn huis, hij vertelde ons verhalen over Vietnam en over de oorlog, het was alleen heel moeilijk te verstaan met zijn steenkolen Engels en daardoor was vrij langdradig en vermoeiend om te luisteren, hij was wel heel lief en deed erg zijn best. Ook mochten wij in zijn huis kijken en liet hij zijn dorpje zien waar ze allemaal eten zelf verbouwden. Daarna kregen we een diner wat zijn lieve vrouw had gemaakt, superveel en heeerlijk!
De dag erna zijn we lekker naar het strand geweest en 's avonds weer zitten kingzen en wezen stappen. Nu liggen we nog even bij het zwembad en straks moeten we Sander gedag zeggen. Vanavond gaan we weer met de sleepingbus verder naar het zuiden naar Nha Trang. Op naar de volgende avonturen!

• 18 April 2016 - 10:12

Mieke:

Wat een mooie avonturen maken jullie mee. En het gaat inmiddels helemaal relaxed, jullie zijn zo gewend aan het backpackers leven, dit is wel een tijd vol te houden. Enjoy ! xxx mam

• 18 April 2016 - 12:31

Henk En Marj:

Idd wat maken jullie veel mee. Jammer van SaPa maar er komt nog veel meer moois. En wat een bofkonten zijn jullie dat jullie in zo'n lux hotel konden met Sander.
    Wij worden blij van al jullie verhalen en ook een tikkie jaloers hoor.
    Veel reisplezier en avontuur verder.
    dikke kus van Henk en Marja

• 18 April 2016 - 22:27

Jeroen En Inge:

Wat een heerlijk relaxed leventje hebben jullie daar toch! Natuurlijk niet teveel ziek worden, maar nog veel en lang genieten. Wij genieten op afstand lekker mee!! Dikke x, Jeroen en Inge

• 19 April 2016 - 11:17

Tante Ans:

Lieve Sigrid en Bart,

wat een mooie verhalen zijn het en wat beleven jullie veel! En jullie genieten dat is duidelijk.
    Nog veel plezier samen! Kijk uit met eten - dat blijkt wel uit alle verhalen!
    kus

• 19 April 2016 - 11:19

Tante Ans:

enige foto's trouwens!! Mooi fruitmeisje!