Maleisië & de slager van de Filipijnen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu Maleisië & de slager van de Filipijnen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu

Maleisië & de slager van de Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

23 Juli 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo lieve geïnteresseerden!

Ondertussen gaan de weken zo hard, dat we niet in de gaten hadden dat het alweer een maand geleden is dat we hebben geschreven. Dus bij deze weer een (hopelijk leuk!) verhaal! Op dit moment zitten we in het vliegtuig vanaf Kuala Lumpur- Maleisië naar Indonesië, maar we gaan eerst nog even terug naar ons (tot nu toe) favoriete land de Filipijnen.

We zaten dus al op Palawan (de mooiste provincie van heel de Filipijnen) en waren onderweg naar El Nido en nog steeds aan het reizen met Rene (de duitser). Eenmaal daar aangekomen hebben we onze tassen gedropt bij de eerste accommodatie die we tegenkwamen om vervolgens lekker verder te zoeken naar iets beters, zonder die steeds zwaarder wordende tas op je rug. De eerste avond zijn we gelijk op stap geweest bij de Pukka bar aan het strand, echt onwijs gezellig! Een hele gezellige bar waar eerst een live bandje reggae muziek speelt en daarna verandert het naar allerlei soorten muziek en gaat ook iedereen dansen. De wc moet daar wel vermeden worden.. Ik heb serieus in heel Zuid-Oost Azië nog nooit zó een smerige wc gezien, en geloof me dat er hier heel wat wc's niet aan de Nederlandse standaarden voldoen ;).

2 dagen erna zijn we met scooters naar een heerlijk mooi wit uitgestrekt strand met een heldere zee gereden.. Totdat ik opeens wel heel veel jeukende bultjes voelde.. Sandflies! We zijn dus na een uur weer weggegaan omdat ik helemaal lekgeprikt werd, en 's avonds had ik welgeteld 70 à 80 bulten op mijn lichaam, en de 2 mannen hadden natuurlijk nergens last van ;)!
Daarna zijn we nog naar een ander strand geweest wat we op de maps.me app hadden gevonden. We moesten echt een stuk door de jungle heen rijden met een scooter en soms ook over hele smalle planken. Uiteindelijk kwamen we bij een huisje waar een gezin stond die ook net op de scooter wilden stappen. Ze vroegen ons waar we heen gingen en vertelden ons dat dat hun privé terrein was, maar dat ze ook net naar het strand wilden gaan en dat ze ons wel de weg wilden wijzen. We zijn dus achter hun aan gereden en kwamen op hun super verlaten strand uit waar we van hun zo lang mochten blijven als we zelf wilden. We hebben nog een praatje gemaakt met de vrouw, echt zulke lieve mensen!

Een aantal dagen later gingen Bart & ik kajakken in een doorzichtige kajak en Rene ging suppen (stand up paddling). We hadden een erg leuke tocht gedaan en toen we bijna bij de haven waren zagen we Rene al op een bankje zitten op de kade (hij was iets voor ons uit gepeddeld). Er stond een groepje mensen om hem heen en toen we dichterbij kwamen zagen allemaal bloed om hem heen liggen. We zijn snel naar hem toe gerend, hij was dus van zijn sup afgestapt - zo met zijn voet vol op een anker! Bart heeft samen met een andere man de wond dichtgedrukt omdat het bloed er heel hard uitstroomde en het bot zichtbaar was. We zijn met zijn 3en in een tricycle (soort van tuctuc - een brommertje met een zijspan eraan) gestapt en naar een dokter gereden. Daar aangekomen schrok de dokter ook redelijk en zei dat hij geopereerd moest worden maar dat ze dat daar niet deden, maar hij wist nog wel een andere dokter die wel operaties uitvoerde. Toen we daar aankwamen moesten we nog 20 minuten op de dokter wachten in een soort woonkamer wat dus later ook de 'operatiekamer' bleek te zijn. Het dichtstbijzijnde ziekenhuis was 6 uur rijden met een minivan over een hobbelweg, hij had daardoor niet echt een andere keuze, het bloeden moest gestopt worden.. Hij kreeg opium pillen tegen de pijn en verschillende spuiten met antibiotica, injecties en pillen. De slager, uhm ik bedoel de dokter was al 1,5 uur bezig om de binnenkant te hechten om het bloeden te stoppen, en daarna nog de buitenkant. Tijdens het hechten zei hij ook doodleuk; 'de naalden komen uit China dus die zijn niet zo scherp als in Duitsland en daardoor duurt het wat langer hoor'. Ook gebruikten ze allemaal veroestte instrumenten die daarna met blote handen, een beetje water, zeep en een schuursponsje schoongemaakt werden. Bart & ik konden met alles meekijken, eveneens als een meisje die zat te wachten op haar behandeling, eveneens als het kindje van circa 3 jaar jong die door haar moeder de operatiekamer in werd gedragen, waarna zij na het zien van de real life horror movie hard begon te huilen.. Gek hè moeders ;)? Uiteindelijk was de slager a.k.a. dokter klaar, Rene vrij suf van de medicijnen en het bloed wat hij verloren was en wij nog steeds erg wantrouwend over de slager. Hij heeft die avond nog zijn verzekering gebeld en we hebben hem de volgende dag naar het vliegveld gebracht waarvandaan hij naar Manila zou vliegen. We hadden ons alleen wel een iets ander afscheid voorgesteld. Daar is de wond weer helemaal opengemaakt, schoongemaakt en opnieuw gehecht en na een aantal dagen is hij terug naar Berlijn gevlogen, nu gaat alles gelukkig weer bijna goed met hem :).

Wij wilden die dag eigenlijk een 2-daagse boot/snorkeltour doen met een overnachting op een onbewoond eiland waar je je eigen eten moet koken en in een tentje zou gaan slapen. Helaas hebben we dit niet meer kunnen doen omdat we Rene dus weggebracht hebben. Wel hebben we de dag erna gewoon een 1-daagse Tour gedaan. Deze was wel heel mooi, alleen was de Tour die we in Port Barton (1 van onze favoriete plekken) vele malen leuker, dit omdat er in El Nido echt een tijdsdruk achter zat wanneer we weer op de boot moesten zijn en het koraal voor een heel groot deel kapot was door alle mensen die er op hebben gestaan, wat we ook voor onze ogen zagen gebeuren. Het regende ook die dag wat jammer was, maar misschien zijn we ook wel gewoon een beetje verwend ;).

De volgende dag zijn we naar Puerto Princesa gereden met de bus en de dag erna naar Kuala Lumpur - Maleisië gevlogen waar we laat aankwamen in ons hostel. De volgende dag zijn we gaan shoppen in een mall met allemaal locale winkeltjes. Die avond zijn we naar de skybar gegaan, ergg dure drankjes maar wel een heel leuk uitzicht op de Twin towers. Kuala lumpur is echt een shopping-walhalla met heel veel stopping malls. Na het weerzien van een H&M na 4 maanden kon ik me niet zo goed inhouden. Een jurkje, een shirtje, ondergoed & 3 broekjes.. En ja, dat had ik écht nodig mam ;). Ook hebben we daar 2 keer sushi gegeten, erggg lekker voor €3 per bakje en het tweede bakje was gratis :p!

De dag daarna zijn we naar de batu caves gegaan, dit zijn grotten met een hele grote gouden Boeddha ervoor. En we hebben lekker door Chinatown geslenterd. De dag erna was Bart jarig, ik heb hem ontbijt op bed gebracht (in de dorm haha) en in de avond zijn we uit eten geweest bij reggae Mansion, ze vroegen ons of we fried Rice of pasta wilden, waarop ik vroeg of we ook de menu kaart konden zien. Haar antwoord was: willen jullie een free meal of willen jullie ervoor betalen? Waarop wij elkaar aankeken en antwoordden: uh dan pasta :p. In de avond met zo'n beetje het halve hostel incl personeel uitgeweest om Bart zijn bday te vieren. Eerst weer naar de skybar en daarna naar een rooftop bar van de reggae Mansion. Het was echt supergezellig met zijn allen en de dag erna was iedereen vrij brak ;) we hebben dan ook niet zoveel meer gedaan. De volgende dag zijn we nog naar een soort jungle park midden in het centrum geweest en in de middag naar Langkawi gevlogen (een eiland aan de westkust van Maleisië).

Op Langkawi hebben lekker aan het strand gelegen, scootertochtje gedaan, tax-free alcohol gedronken en nog een eiland-tourtje gedaan. Ook is Sander (vriend van Bart) nog weer een aantal dagen langsgeweest en was het weer erg gezellig. We hebben er ook nog een jetski gehuurd wat zo supertof was om te doen! Zelfs Bart werd een beetje bang van me toen hij achterop zat ;) haha! Na Langkawi zijn we naar de Cameron Highlands gereisd en kwamen we daar na 14 uur aan. Hier hebben allemaal trekkingen die je gewoon op je zelf kunt lopen door de jungle, je ziet geen wilde dieren maar wel erg mooie natuur! Het was wel redelijk sportief, maar ook wel weer eens goed om weer is iets aan onze conditie te doen! We zijn er ook nog naar theeplantages geweest wat errug mooi was! Hier zijn we allemaal liftend heengegaan, achterin een pick up truck, dit schijnt vrij normaal te zijn in Maleisië en de mensen nemen je met plezier mee naar de bestemming waar je wezen moet voor gratis en voor niks. De dag erna hebben we een georganiseerde jungle trekking doen, dit omdat er ook de grootste bloem ter wereld groeide die je niet zelf zou kunnen vinden. Helaas vonden wij dit een beetje tegenvallen omdat het sowieso leuker is om op jezelf de trekking te doen, en ook de bloem was al een beetje aan het verleppen en dus niet meer zo groot en helder als ons was verteld (80 cm). We zijn in de Cameron Highlands terwijl we zaten te eten echt 8 verschillende mensen tegengekomen die we al eerder hadden gezien gedurende onze reis, zó toevallig!

Vanuit daar zijn we naar de Perhentian Islands gereisd en zat de boot al vol met Nederlanders. Bijna geen één accommodatie daar staat op internet dus je moet als je aankomt echt zelf gaan zoeken naar iets. Nu hadden we helaas de laatste boot, is het hoogseizoen en zat alles vol, was veelste vies of te duur. Uiteindelijk hebben we 3 uur rondgelopen voordat we iets veelste duurs hadden gevonden 1 nacht (wel met stunning uitzicht vanuit ons bed over de zee!!) en zijn we de dag erna naar iets goedkopers verhuisd. We hebben op de Perhentians 3 duiken gedaan en op de dagen dat we niet doken hebben we gesnorkeld. We hebben weer onwijs mooie dingen gezien, veel koraal, vissen, haaien, roggen, turtles, zó leuk!! Het maakt niet uit waar je het water inloopt, je ziet gelijk van alles onder water. Ook zat zo'n beetje het hele eiland vol met Nederlanders en zijn we vooral met de leukerds Cas & Carlijn een paar dagen mee opgeschoten! We vonden de Perhentians dus echt héél erg leuk!!

In Indonesië gaan we naar Flores waar het duiken echt onwijsss tof schijnt te zijn! Tot later!

Ciao!! xx

• 23 Juli 2016 - 23:00

Tante Ans:

Dag lieve wereldreizigers!

Zo maken jullie van alles mee! Leuk om te lezen! Wat een nare ervaring voor Rene! Goed om te weten dat het goed is gekomen.
    Nog veel plezier samen!
    x

• 23 Juli 2016 - 23:05

Henk En Marja:

Hoi lieverds. Allemaal heel tof weer. Maar het allerfijnste is toch wel dat je weer helemaal bent opgeknapt Sig en dat jullie nog steeds volop genieten

• 25 Juli 2016 - 12:22

Samantha:

Dat was zeker al even geleden Sieg dat jullie een verhaaltje erop gezet hebben! ;) Maar dat betekend alleen maar dat jullie het zo goed hebben daar! Leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten daar! Nog veel plezier en de maanden vliegen voorbij he... Liefs!

• 25 Juli 2016 - 14:06

Cor Kouwenhoven:

Wat een prachtige verhalen weer (behalve van Rene....) ben blij dat jullie het heel leuk hebben en genieten.

• 31 Juli 2016 - 11:32

Boy:

Wederom een leuk en boeiend verslag.
    Beetje jammer dat je maatje een anker moest opzoeken. Terwijl hij die SUP gewoon op de kant kan leggen.

Maar gelukkig goed afgelopen.::))

Veel plezier in Indonesië en ben benieuwd naar het volgende verslag.