Sa bai dee Lao! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu Sa bai dee Lao! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sigrid Meewisse - WaarBenJij.nu

Sa bai dee Lao!

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

29 Maart 2016 | Laos, Luang Prabang

Sa bai dee!

De slowboat van Thailand naar Laos (Luang Prabang) is tot nu toe echt de leukste en meest relaxte manier van reizen! Je moet wel een beetje geduld hebben en geen haast, maar gelukkig hebben we de tijd dus dat was geen probleem. Net voordat we vertrokken hebben we een groepje Nederlanders ontmoet, waaronder Marit, Jan, Wouter & Matthijs. Ondertussen reizen we nu al langer dan een week met hun en is het superleuk! Zij waren elkaar al eerder tegengekomen en al een tijdje met elkaar aan het reizen. We zaten samen met hun op de boot, was dus supergezellig! Lekker kletsen, spelletjes doen, lezen, slapen, biertjes drinken en uiteraard van het prachtige uitzicht genieten! De bootreis duurde 2 x circa 7 uur over de Mekong rivier, tussendoor overnachtten we in Pakbeng - een dorpje waar echt helemaal niks is, alleen hotels waar je voor €3 pp een privékamer hebt :)! Eenmaal aangekomen in Luang Prabang, reden we met de Tuktuk naar ons hostel. En terwijl we nog in de Tuktuk zaten, zagen we Sander & Sharon al lopen (vrienden van Bart)! We zijn in de avond met hun en het andere groepje Nederlanders naar Utopia geweest, dit is daar zo'n beetje the place to be, een hele leuke outdoor bar met een relaxte sfeer waar je op kussens kon chillen met uitzicht op de rivier. Uiteindelijk zaten we daar met een hele grote groep en was het superleuk.

De volgende dag gingen Sander & Sharon om 05:00 uur hun bed uit om richting de monniken te gaan. Ik wilde dit ook wel graag zien en ging dus met ze mee, Bart bleef liever nog even slapen ;). De monniken zijn heel arm en hebben eigenlijk niets, dus elke ochtend gaan ze met z'n allen langs de locals waar ze eten van krijgen. Er waren alleen meer toeristen die langs de weg gingen zitten om eten te geven en heel veel foto's te maken. We deden hier zelf natuurlijk ook aan mee door foto's te maken, maar het was meer een toeristische attractie dan dat het nog een traditie was, dus we vonden het niet echt de moeite waard. Daarna ben ik nog even een uurtje terug m'n bed in gekropen om vervolgens met ons groepje op tijd naar de Kuang Si watervallen te gaan, in 1 woord: WAUW! Van te voren had ik dit al op internet opgezocht en al hele mooie foto's gezien, maar in het echt was het gewoon nóg mooier! Het is echt een paradijsje, je kunt er heerlijk zwemmen in het superblauwe water. Tijdens het zwemmen knabbelen de visjes aan je voeten waardoor je een natural fish Foot spa for free krijgt ;) - veel leuker dan in zo'n bak natuurlijk. Ook zijn we een heel stuk omhoog geklommen naar de bron van de waterval. Toen we weer naar beneden liepen waren er een aantal bussen aangekomen met chinezen en was het een stuk drukker dus we waren blij dat wij er al vroeg waren! Daarna zijn we in het zwembad geplonst en in de avond weer naar Utopia.

Ook Vang Vieng was leuk, overdag gingen Marit en Jan samen een ballonvaart doen, maar wij moesten een beetje op ons geld letten dus zijn we met Wouter naar de rivier gegaan om daar lekker af te koelen. 'S avonds zijn we met de groep naar de Sakura bar geweest wat alweer heel gezellig was. De volgende dag gingen we tuben (met een band over de rivier drijven en dan stoppen bij barretjes --> eigenlijk gewoon een excuus om te drinken, want je staat een paar uur bij barretjes - beerpong en andere spelletjes aan het spelen- en je bent misschien 45 minuten aan het tuben.)

De dag erna ben ik met Wouter & Jan en nog een meisje naar de blue lagoon geweest en er was ook een grot die we konden bezoeken. De grot vonden we best wel tof, de lagoon was een stuk minder mooi maar wel leuk om vanaf bomen het water in te springen.

Afgelopen vrijdag zijn we met de minivan richting Vientiane vertrokken, de slechtste weg tot nu toe! Met gaten van een paar meter groot en 30 cm diep, de vering van de bus was redelijk kapot dus we vlogen gezellig alle kanten op. Vientiane was wel aardig maar er was niet zoveel te doen. We zijn een dagje naar de morning market geweest en daarna met de lokale bus naar het Buddha Park. Dit park leek meer op een grote speeltuin voor kinderen, maar we waren met z'n allen dus vermaakten ons ook wel ;)! De laatste avond hebben bij het hostel zitten 'kingzen' en de dag erna moesten we elkaar gedag zeggen omdat iedereen weer zijn eigen weg ging. Wij zouden een vlucht van een klein uurtje nemen naar Hanoi - Viëtnam, we konden ook met de bus gaan maar dit zou 22 tot 30 uur duren, dus we hebben voor de luxe weg gekozen!

Aangekomen in Viëtnam- Hanoi, leuk maar heel erg druk. Ons hostel zat in het oude gedeelte van de stad. Het lijkt een beetje op een mega grote markt, overal kraampjes, getoeter, mensen, geluiden, geuren, lekker levendig en superleuk dus! Het lijkt een heeel klein beetje op Delhi maar dan zijn de mensen 1000 keer aardiger, stikt het van de toeristen en hostels en voelen we ons helemaal op ons gemak.
Vanmorgen zijn we in een soort slaapbus naar Sa Pa vertrokken, het is een klein dorpje ongeveer 350 kilometer vanaf Hanoi. Je kunt hier hele mooie trekkingen doen door de natuur en langs rijstvelden. We zijn net op zoek geweest naar een leuke trekking voor 2 dagen en een overnachting. We hadden een mooie gevonden bij een degelijk bureau voor $60,- pp. We wilden er nog even over nadenken en zouden later terugkomen. Op straat kwamen we een heel schattig en vriendelijk vrouwtje tegen die ons net als alle anderen wat wilde verkopen. We raakten met haar aan de praat en zij bood ons ook een trekking aan. Onze opties waren; voor $60 met een organisatie mee en zeker weten dat alles goed geregeld is, of voor $30 met het vrouwtje meegaan, geen idee waar we uitkomen maar wat wel een avontuur is - we hebben voor het laatste gekozen...

Wordt vervolgd ;)!

• 29 Maart 2016 - 12:38

Hans:

Ik ben vanmorgen opgestaan. Daarna heb ik m'n tanden gepoetst en ben ik gaan eten. Toen ben ik gaan werken. Shit.

Jullie hebben het beter :-)

• 31 Maart 2016 - 11:36

Sander:

Geweldig hoor Vietnam is echt mooi en de mensen inderdaad erg vriendelijk. Weet niet hoe jullie reisschema eruit ziet maar Cat Ba eiland in Halong Bay is ook echt de moeite waard en leuk (en veiliger dan het vasteland) om een scooter te huren voor 5 euro per dag en 1 of 2 dagen rond te rijden.

Veel plezier nog daar!

• 31 Maart 2016 - 22:53

Samantha:

Wat een verhalen hebben jullie toch om te schrijven! :)
    Het zijn trouwens wel onwijs mooie foto's bij de watervallen!
    Ik ben Jaloers!!! Geniet ervan en tot snel met het volgende reisverslag!